BLOGGER TEMPLATES AND Zwinky Layouts »

Sunday, July 29

KISAH DIALOG ANTARA IBLIS & NABI MUSA AS

Suatu hari iblis datang menemui Nabi Musa dan berkata,
"Wahai Musa, engkau adalah kalimullah (boleh berkata-kata dengan Allah), aku ingin bertaubat. Jadi,sampaikanlah kepada Allah."

Nabi Musa gembira mendengarnya lalu baginda berwudhuk dan berdoa kepada Allah dan berdialog dengan Allah memberitahu hajat iblis itu.

Lalu Allah berfirman kepada Nabi Musa,
"Iblis tidak akan bertaubat. Kalau betul iblis ingin bertaubat, beritahulah kepadanya satu syarat iaitu iblis mesti sujud di kubur Nabi Adam"

Kemudian Nabi Musa memberitahu Iblis syarat itu, nyatalah iblis memang makhluk yang sombong. Dia meludah dan berkata,
"Masa Nabi Adam pun aku tidak sujud kepadanya, apatah lagi ketika dia mati!" Betapa sombongnya iblis dan hajatny untuk bertaubat hanyalah main-main..

Iblis berkata, "Memandangkan engkau telah sampaikan kepada Allah perihal aku, aku ingin sampaikan kepadamu 3 perkara.."

"Ingatlah diriku ketika 3 keadaan ini:
1. Ingatlah aku ketika engkau MARAH, kerana aku ada di situ untuk meyalakan lagi api kemarahan itu.
2. Ingatkah aku ketika kamu ingin BERPERANG, kerana aku akan berada di situ membisikkan ke telingamu janagan tinggalkan rumahmu dan keluargamu.
3. Ingatlah aku ketika seorang lelaki dan seorang perempuan BERDUA-DUAAN kerana, aku adalah yang ketiganya.."

0 comments: