BLOGGER TEMPLATES AND Zwinky Layouts »

Friday, March 2

Mari belajar Bahasa Mandarin (Huayu)

Semester ini saya amik kelas Mandarin, saje nak belajar bahasa Mandarin. Mana tahu, bila kerja nanti ada kawan berbangsa cina boleh la cakap sikit-sikit bahasa cina…Dalam kelas ni, kami hanya belajar percakapan/ perbualan, tak belajar tulisan cina pun..Tak apa lah, sekurang-kurangya boleh bercakap sikit-sikit dan boleh faham apa yang orang cina bualkan (yang simple-simple jela tapi..)

Jadi, saya nak kongsikan apa yang saya dah belajar selama 2 sesi kelas Mandarin yang telah saya hadiri. Guru yang mengajar kami adalah Zhang Laoshi (Zhang = nama, Laoshi = cikgu). Bahasa Mandarin (untuk percakapan) disebut “Huayu”. Kalau tulisan, ia disebut “Huawen”. Jadi, apa yang kami belajar ni ialah Huayu…
Saya tulis jelah perkataan apa yang saya belajar ye, tp klu ikutkan kena letak tanda nada (-, /, ,∕, √ ) di atas hurul vokal a, e, i, o, u dalam setiap perkataan, mengikut turutan/ didahulukan a ke u..Setiap tanda nada mewakili bunyi sebutan yang berbeza. (Cth: Huáyŭ)Tapi macam susah nak taip, so saya tulis perkataan tanpa nada jela ye…

Kelas pertama

Zao shang hao = selamat pagi
Zhong wu hao = selamat tengah hari
Xiawu hao = selamat petang
Wan shang hao = selamat malam
Wan’an = selamat pulang (apabila berpisah)
Ni hao = selamat sejahtera

Wo = saya Women = kita
Ni = awak Nimen = Kamu semua
Ta = dia Tamen = Mereka
Dajia = semua orang
Xiansheng = encik
Xiaojie = cik

Contoh ayat:
Wo jiang huayu = Saya bercakap bahasa Mandarin
Hashan Xiansheng, zao shang hao = Encik Hasan, selamat pagi

Contoh perbualan:
Huihua ei (1) : Dialog 1
Wang Meiling : Zhang Laoshi, xiawu hao.
Zhang Laosh : Wang xiaojie, xiawu hao

Huihua er (2) : Dialog 2
Ali : Hashan xiansheng, ni hao.
Hashan : Ali xiansheng, ni hao.

Huihua 3
Wan Meiling : Ali xiansheng, ni hao ma?
(Encik Ali, kamu apa khabar?)….Ma adalah pertanyaan untuk ‘apa’
Ali : Wo hen hao, xiexie
(Saya sangat baik, terima kasih)
Wan Meiling : Ni mang ma?
(Awak sibuk ke?)
Ali : Hai hao, bu mang.
(Boleh lah, tidak sibuk)
# Klu sibuk : Wo hen mang.

Huihua (4)
Imah : Hao jiu bu jian, ni hao ma?
(Sudah lama tidak berjumpa, awak apa khabar?)
Nani : Wo hen hao, xiexie.
(Saya sangat baik, terima kasih)

Kelas kedua, to be continued.....~stay tune!

0 comments: