BLOGGER TEMPLATES AND Zwinky Layouts »

Monday, February 27

Luahan Hati

Pagi tadi saya berkesempatan untuk berjumpa dengan seorang lecturer, Prof Abbas (foreigner dari Pakistan klu tak silap) untuk pertama dan terakhir kalinya sebagai mentee nya. Beliau merupakan mentor saya selama 4 tahun tapi hanya di Tahun 4 saya baru memperkenalkan diri sebagai mentee beliau. Oww how can I say this? It is my fault or anyone else? Takkan la saya nak menyalahkan orang lain plak kan , mesti la point kat diri sendiri kn? Mugkin jadi 'terpaksa' berjumpa sebab nak amik signature endorsement subjek utk sem ni yang baru diaplikasikan pada semester ini? Untung jgk, boleh saya borak2 dengan mentor saya sebelum saya keluar huhu.. Sebelum ni beliau pernah mengajar saya untuk subjek Pathology semasa Second Year.

Seriosly, session td is like a lit bit ‘kesedaran’ la kepada saya as a Muslim student. Prof Abbas bertanyakan kepada kami (sbb sy pergi dgn kwn saya), “What ur comment on kulliyyah in your opinion as a final year student”? Owh no….Sy dah agak dia akn tanya soalan ni, sbb ni spot question yang dia pernah tanya kat kwn sy yg pnah berjumpa dgn dia sebelum ni…

Sy berfikir sejenak…Ermmm…Sy tanya beliau balik, “In what aspect do you want to me answer your question?” Beliau jawab, “You can give your opinion as a whole or it’s up to you to comment on what aspect”…Then saya jawab, “In my opinion, this semester is the "most leasuring" for us, I mean, the previous 7 semester that we had faced before is very busy. Busy with classes and lab in whole days, then assignments and reports etc” Saya menjawab hanya sekadar untuk menyatakan kondisi kami sekarang dan meluahkan perasaan, actually tak dela menjawab soalan sangat huhu…Tapi, memang. Saya sangat mengaku, kehidupan sebagai seorang pelajar farmasi sangat busy dan menekankan, contonhnya, dalam satu hari kami akan ada kelas biasanya pkul 8 am - 12.30 pm then lab sampai 4.30 pm @ 5 pm...Kalau klas stat pkul 9 memang dah hooray dan kalau takde kelas petang memang sangat hooray huhu...Begitulah dari tahun 1 hingga Tahun 4 (Sem 1)

Pastu Prof Abbas Tanya balik, “So, you were busy before..Busy for everything or nothing?”….GULP! Ops, terperangkap dengan statement sendiri huhuh. Betul jgk dengan apa yang Prof Abbas Tanya 2, aku jadi tersentak, memikirkan balik dan flashback diriku selama 3 tahun yang lepas, adakan aku betul2 busy for everything, mean that, betul2 busy belajar dgn sebaiknya ataupun hakikatnya, rasa busy tp tak ada hasil/input apa2 pun???Tima kasih Prof Abbas kerana menyedarkan saya akan hakikatnya kondisi saya yang sebenar….

Betul sebenarnya takut untuk melangkah ke alam kerjaya yang desas-desus mengatakan amat mencabar. Do you know why? Sy akan grad sebagai seorang pharmacist tetapi, adakah ilmu farmasi yang saya belajar selama 4 tahun di alam kampus betul2 saya telah hadam untuk melayakkan saya dipaggil sebagai seorang ahli farmasi? Adk2 jnior cakap kat snior2, “Best la akak dah nak abis belajar, nati boleh kerje…” Adk2 sekalian, sebenarnya kami amat takut untuk melangkah keluar dari pintu university ini, tambah2 lagi bidang kami ini adalah kerjaya yang dikatakan kritikal di sektor kesihatan. Semua pasal ubat kami perlu tahu kerana kepada farmasilah semua health practitioner lain akan menjadikan kami tempat rujukan dan kena 'deal' dengan patient pasal ubat-ubatannya dan memberi kaunseling kepada patient.

Jadi, sebagai seorang senior yang bakal menamatkan alam pengajian di peringkat ijazah ini, saya nak menasihatkan adk2 yang masih lagi berada di bangku universiti sekarang, kamu semua ada banyak masa lagi untuk sedar dan memperbaaiki diri dan berusaha bersungguh-sungguh, sebagai seorang pelajar dan itu merupakan akhlak yang perlu ada sebagai seorang Muslim (Itqan dalam setiap perkara). Dan, jangan jadikan alasan jika anda terlibat dengan persatuan atau aktif dalam mana-mana gerakan usrah ataupun mengaktifkan diri secara sukarela dalam program2 luar kelas, akak tak nafikan, aktiviti itu semua juga tersangat penting untuk kite ‘improve’ diri kita terutamanya dari segi pembangunan diri, softskill, menjalin ukhwah dan menambah pergaulan dengan ramai org dll. Namun, jangan jadikan kesibukan kita dengan aktiviti luar sebagai alasan apabila kita tidak dapat menumpukan perhatian kepada pelajaran, yang merupakan tujuan asal kita menjejakkan kaki ke university, iaitu untuk mendalami ilmu dalam bidang kita.

Kewajipan kita sebagai seorang Muslim, bak kata Prof Abbas, “We are Muslim and you are as a Muslim’s student, should be competence and criticize to be the best one to educate and bring our ummah to the higher level,” Sungguh terkesan kata-kata Prof Abbas itu. Tapi, saya rasa belum terlambat lagi untuk saya memperbaiki diri untuk menjadi Muslim’s student yang ITQAN yakni bersunguh-sunnguh dalam menuntut ilmu dan menjadi seorang yang kritis dan kreatif untuk berjaya, selagi ada 1 semester lagi ni.

Ya, umat Islam perlu banya berfikir. Saya akui, sangat sedikit saya berfikir dan kadang-kadang malas berfikir. Huh? (Anda pernah begitu? Rasa macam, “Malas la nak pikir” huhu). Seperti kata Ustaz Pahrol, “Umat Islam perlu banyak fikir dan zikir" Buku: Nota Zikir untuk Fikir)untuk menjadikan kita umat Islam yang cemerlang. Seperti juga kata-kata John C. Maxwell dalam bukunya "How Successful People Think" dalam edisi Bahasa Melayu: "Mereka yang membangunkan proses oemikiran yang baik mampu mengawal fikiran dan hidup mereka sendiri....Dalam erti kata lain, mereka ynag pandai berfikir selalunya berjaya!"

Marilah kita sama-sama berubah dan meperbaiki diri kerana tiada istilah terlambat selagi kita punya masa dan sebelum nyawa sampai di halkum. Rasa nya setakat ini dulu saya nak kongsi buat masa ni, sebenarnya, banyak yang saya nak kongsi dan nak menulis sebelum ni, tapi kenapa rasa malas tatkala datang menyerang diri. Astaqfirullah! Kena renung balik di mana silapnya….Akhir nasihat saya, bersungguh-sungguhlah kita dalam setiap perkara yang kita lakukan kerana mungkin kita hanya ada satu peluang ini sahaja di dalam hidup ini untuk sesuatu perkara dan jarang akan hadir peluang kedua untuk diri kita. Jadi, hargailah apa yang ada di depan mata dan apa yang kita tempuhi sekarang, sebelum ianya berlalu pergi dan kita meninggalkannya...
Wallahua’lam..

0 comments: