BLOGGER TEMPLATES AND Zwinky Layouts »

Sunday, July 31

Ramadhan Kali Ini

Salam kepada semua...Salam Di Ambang Ramadhan juga..Insya Allah klu nampak anak bulan mlm ni @ ikt kiraan rukyah,seluruh Malaysia akan berpuasa esok. Bagaimana dengan persediaan kita untuk menghadapi Ramadhan tahun ini? Maksud saya adalah dari segi rohani dan spiritual diri kita..Adakah latih tubi semasa dua bulan sebelumnya ya'ni Rejab dan Syaaban telah kita buat dengan sepenuh hati? Sama-samalah kita muhasabah diri sendiri...

Sebelum masuk tajuk Ramadhan, saya ingin berkongsi sedikit coretan yang saya petik dari Majalah Solusi Edisi Khas Ramadhan & Syawal (ANDAINYA INI RAMADAN TERAKHIR LAYAKKAH KITA BERHARI RAYA?)Ini sambunagn post saya sebelum ini, Dunia Di Genggaman?
"Dunia ialah kepala segala kejahatan. Imam Al-Ghazali telah mengingatkan bahawa seseorang tidak akan dapa menjadi hamba Allah dengan sebenarnya jika masih mencintai dunia. Dalam Al-Qur'an,Allah mengingatkan yang bermaksud, "Dan tidak (dinamakan)kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan." (AL-An'am 6: 32)
Lebih mudah untuk tidak mencintai dunia semasa ia tiada dalam genggaman, berbanding apabila dunia sudah berada dalam genggaman. Umar Al-Khattab menangis ketika dibawa ke hadapannya mahkota Maharaja Parsi, lantas berkata: " Sesungguhnya aku takut perkara-perkara ini (harta) yang akan menjauhkan kita dengan Allah"...

Masuk kepada tajuk asal,Ramadhan. Kini, Ramadhan menjelang lagi...Bagaimanakah untuk kita menghadapi Ramadhan yang sama dengan natijah yang berbeza? Sudahkah kita persiapkan jadual ibadah untuk diri kita ikuti sepanjang Ramadhan kali ini? Inilah cara untuk kita buat perubahan ke atas diri kita, untuk meningkatkan output Ramadhan kita berbanding tahun-tahun lepas. Fikirkan cara untuk diri kita untuk mendapatkan 'puasa khusus', bukan puasa 'orang awam'..

Ada 3 kategori puasa yang dimiliki oleh manusia. Pertama, PUASA ORANG AWAM iaitu orang yang berpuasa semata-mata dapat menahan lapar, dahaga dan perkara-perkara yang membatalkan puasa. Ya, ini puasa yang biasa, yang semua orang lakukan dan output yang sama dengan semua orang, tiada yang istimewa dan tiada natijah taqwa... Kita beralih kepada kategori kedua, PUASA KHUSUS ya'ni puasa yang beroleh ganjaran pahala dan keampunan dari Allah serta beroleh buah taqwa, insya Allah... Kategori ini kita boleh jadikan sebagai target...Ya, kategori ini lebih baik dan jauh berbeza dari kategori pertama...Ok, seterusnya kategori ketiga iaitu PUASA KHUSUSUL KHUSUS iaitu puasa seseorang yang membawa kepada cinta kepada Yang Maha Agung dan mendapat cinta agung dari-Nya.. Masya Allah, ini adalah peringkat yang tertinggi yang berjaya dimiliki oleh hamba-hamba-Nya yang soleh dan tidak mengharapkan balasan dan ganjaran pahala atas amalannya, malah meginginkan cinta Allah yang Maha Agung...Kita pilihlah kategori mana yang kita inginkan..Pilihan di tangan kita dan usaha yang sepatutnya perlu dituruti setelah memasang niat dan tekad di hati...

Ingatlah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad yag menceritakan tentang perbuatan Rasulullah SAW yang sedang menaiki mimbar, lalu baginda menyebut "amin" sebanyak tiga kali. Selesai menyampaikan khutbah, para sahabat bertanya kenapa baginda menyebut "amin" sebanyak tiga kali...Kemudian baginda menjawab bahawa Jibrail datang ketika itu dan berdoa. Sangat kecewa dan rugilah bagi tiga golongan ini:
1) Orang yang apabila disebut nama Muhammad, tidak dibaca selawat ke atasnya.
2) Orang yang sempat hidup bersama orag tuanya, tetapi tidak dapat masuk syurga (bererti tidak berbakti kepada orang tuanya ketika mereka masih hidup)
3) Orang yang sempat hidup dalam bulan Ramadhan, tetapi tidak terampun dosa-dosanya...

Fikir dengan akal, diikuti beramal dengan anggota...
~"Sampaikan dariku walau sepotong ayat"~
Wallahu'alam

0 comments: