BLOGGER TEMPLATES AND Zwinky Layouts »

Monday, July 18

Dunia Di Genggaman?

Sudah lama x menulis dan meng'update' blog ni..xtaw ape nak jd dgn diriku ni, bz? bz ke? bz dlm cuti? klu dlm sem,kononnya bz dgn study n keja2, tp ni dlm cti pn bz jgk? Inilah yang dikatakan "ms luang sebelum dtg ms sempit" tp terasa sempit jgk...sempit dengan urusan dunia. Urusan dunia? Astaqfirullah...Entah la, dalam cti ni byk ujian2 yg mendatang dan diri ni trasa sangat lemah dan iman turun naik..Naik ke? ke asyik menurun je? Na'uzubillah...Berat rasanya cabaran yang datang dan dugaan menerjah d hadapan diri ini sehari-hari, cabaran hidup di dunia akhir zaman. Ya Allah kurniakanlah kekuatan dalam diri ini dan pertambahan iman dan amal.



Jangan kita lebih mementingkan urusan dunia melebihi urusan akhirat dan masa kita bersama Pencipta. Ada seorang sahabat saya pernah berpesan, "Jangan kita hanya memberikan sisa2 masa kita kepada Allah". Maksudnya, hanya sediki masa yang kita peruntukkan utk ibadat dalam 24 jam yang Allah berikan dan ianya dilakukan hanya lebihan masa dri urusan dunia...Solat pun ditunaikan di akhir waktu sebab sibuk dan tak sempat nak solat di awal waktu, contohnya..

Teringat satu cerita yg disampaikan oleh TGNA semasa kuliah Jumaat lepas. Beliau bercerita mengenai seorang sahabat Nabi Muhammad SAW, Sa'id bin Amir Al-Jumahi. Sa'id ialah seorang yang membeli akhirat dengan dunia. Beliau dilantik menjadi gabenor di Hames (Syria skrg) oleh Saidina Umar AL-Khattab semasa pemeritahannya. Sa'id sangat2 risau jika urusan dunia membelenggu diri dan keluarganya. Sehinggakan, keluarganya tersenarai dalam keluarga termiskin di Hames walaupun dia seorang gabenor di situ. Umar tidak percaya hingga Umar menangis sampai air mata membasahi janggutnya.
Kemudian, Umar ingin memberikan bantuan kepada rakyat miskin di situ dan menyuruh seorang wakil memberi kepada Said seribu dinar. Bila wakil Umar menemuinya dan memberi kepada Sa'id bungkusan dinar itu, dia mengucap Innalillah! Berkata Said, "Telah masuk dunia ke dalam rumahku".. Selepas itu, dia menyedekahkan semua dinar itu kepada penduduk miskin yang lain tanpa ada baki untuk keluarganya. Ya Allah, sampai begitu sekali iman Sa'id dan bimbang duit itu akan melalaikannya dengan dunia menghancurkan akhiratnya.

Bagaimana dengan diri kita? Adakah dunia mengawal kita atau kita mengawal dunia untuk mendapatkan akhirat? Muhasabah diri kita dan dekatkan diri dengan Allah, telah jauh kita hanyut dengan dunia dan tenggelam dalam dunia ini...Janganlah kita menjadi hamba kepada dunia sehingga lupa masa kita kepada Tuhan kita.
Panjang lagi cerita Sa'id yang menarik, jika anda berminat blh la tgk dkat link ni: http://www.ustream.tv/recorded/16000863
Blh kita renung diri kita balik sejauh mana diri kita kalau nak dibandingkan dengan hamba2Nya yang soleh yang lain. Hebatnya cerita dan kisah sahabat2 Nabi Muhammad SAW, yang boleh kita jadikan iktibar dan contoh.

Akhir sekali, mari kita meyedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarhamah Dr. Lo'Lo' Ghazali, Ahli Parlimen Titiwangsa yang meninggal dunia semalam. Ya Allah, tempatkan rohnya di kalangan hambaMu yang mulia dan soleh kerena dia pernah berjuang untuk agamamu semasa hidupnya...AL-FATIHAH

0 comments: