BLOGGER TEMPLATES AND Zwinky Layouts »

Thursday, December 25

HARI INI

Salam kepada semua...

HARI INI adalah hari cuti sempena Hari Krismas. Baru 4 hari balik kampus dari bercuti semester selama sebulan, dah pun cuti. Kelas hanya 3 hari minggu ni. Bukan hanya HARI INI cuti, cuti selama 5 hari berturut-turut. Kelas pada hari Jumaat diawalkan dan di'pack'kan dalam 3 hari kuliah itu. Semasa cuti lagi dah fikirkan situasi yang akan dihadapi ni kerana cuti agak panjang hanya selepas beberapa hari balik ke kampus. Tapi nasib baik la sudah ada agenda yang telah dirancang yang mana ku mesti ikuti sebab ianya adalah pengalaman pertamaku. Ku tunggu-tunggu kedatangan dan ketibaan hari itu. Tapi fikir jugak nak buat apa sebelum tu sebab rasa macam tak de kerja. Yela, kelas pun baru 3 hari. Macam tak banyak kerja lagi la awal-awal ni.

HARI INI, Allah hadapkan aku dengan satu situasi yang sukar untuk kuceritakan. Bila diingat-ingat balik apa yang telah berlaku kepada diriku hari ini terasa sangat kelakar dan susah untuk diceritaka kepada orang lain. Hanya tuan punya badan yang melaluinya dapat menghayati kelucuannya. Hehe. Perkara yang 'dirancang' saat-saat akhir dan keputusan on the spot agak memberatkan kepala ku buat seketika. Banyak yang difikirkan dan dipertimbangkan. Sehinggakan tidak jadi untuk buat satu apa pun kerja. Akhirnya aku bertindak untuk dikatakan berusaha dan berikhtiar walaupun hasilnya nanti mengecewakan. Sebelum ia berlaku, aku berdoa dan bertawakal, berserah sepenuhnya ke Hadrat Ilahi yang Maha Mengetahui dan Maha Merancang. Betul la, manusia merancang dan berusaha namun hanya Dia yang Maha Tahu segala-galanya. Walaupun kita berusaha dan berserah segalanya kepada Allah agar apa yang kita impikan menjadi kenyataan dan sesuatu perkara tu berlaku selari dengan keinginan kita. Apabila Allah berkata "KUN FAYAKUN", maka jadilah ia. Namun sebelum itu aku telah betulkan niat dan redha atas apa yang Allah akan tentukan dan takdirkan nanti.

Ya, HARI INI aku telah menerima cubaan dan ujian darinya. Alhamdulillah aku berjaya menemui hikmahnya. Sesuatu perkara itu tidak akan berlaku tanpa keizinan dari-Nya walaupun kita sebagai manusia berusaha untuk mencapai keinginan kita. Jika Dia tidak mengizinkan dan perkara yang berlaku itu tidak seperti yang kita mahukan, terima lah ia sebagai satu ujian dari Allah dan semestinya terselit hikmah di sebaliknya. Dan hikmah itu bergantung kepada kita untuk mencarinya dan belajar dari hikmah tersebut. Itulah indahnya ujian dari Allah andai manusia redha dengan setiap ketentuannya dan belajar dari hikmah yang tersembunyi di sebaliknya. Ujian merupakan platform untuk seseorang hamba Allah itu menambah imannya ataupun dia tidak akan mendapat apa-apa dari ujian yang berlaku, malah meruntuhkan iman seseorang, nauzubillah.

"..apakah kamu mengira kami membiarkan kamu untuk mengatakan sesungguhnya kami telah beriman sedangkan kamu belum diuji.."
(Al-Ankabut:2)
"...Dialah yang menjadikan kematian dan kehidupan itu untuk menguji di antara kamu siapakah yang terbaik amalannya.."
(Al-Mulk:2)

Sama-samalah kita berdoa dan istiqomah memohon kepada-Nya agar Allah beri kekuatan kepada kita di saat ujian melanda dan dia timpakan ujian kepada kita atas kemampuan diri kita sendiri.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.."
(Al-Baqarah:284)

AMIIIN

nasihat

0 comments: